Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

EHC (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

SL (2)

AP (1)

DocAtlas (1)

Odisee (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

More...

Resource type

book (2)

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2011 (1)

2000 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Multi
Het prentenboek als springplank : cultuurspreiding en leesbevordering door prentenboeken
Author:
ISBN: 9061685958 Year: 2000 Publisher: Nijmegen SUN

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatiorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat er in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboeken, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest. (Bron: covertekst)


Multi
Geraakt door prentenboeken : effecten van het gebruik van prentenboeken op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters
Author:
ISBN: 9789059725751 Year: 2011 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Geraakt door prentenboeken' doet verslag van een onderzoek naar de ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters door het voorlezen van prentenboeken. De in dit boek voorgestelde voorleeswijze is via onderwijsontwikkelingsonderzoek in kleutergroepen toegepast en geoptimaliseerd. Er is gebruik gemaakt van speciaal voor dit doel ontwikkelde voorleesaanwijzingen bij vierentwintig prentenboeken. Deze zogenaamde sleutels dragen ertoe bij dat de voorleessessies in de richting van een gesprek gaan en dat er meer ruimte ontstaat voor de actieve inbreng van kinderen. Uit het onderzoek bleek dat deze manier van voorlezen bijdraagt aan de emotionele competentie van kleuters.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by